click for fun!!

Tuesday, January 7, 2014

Cek Mek Molek...Ohoiii!!


Cuti sekolah yang lepas, sempat tidur di rumah Kak Long ku
Sempat merasai pengalaman membuat cek mek molek
Sejenis kueh tradisional Kelate yang manisss
My first experience ok!



Ubi keledek dilecek dan digaul bersama tepung, secukupnya.
Ubi banyak kali ini so kami letak ubi lebih sikit.
Bukannya nak jual kan so tak perlu nak jimat2 bagai.


Proses membentuk pun bermula.
Letakkan gula di tengah, kemudian buat bentuk bujur macam dalam gambar di atas.
Tangan iols yang lebar ni menyenangkan proses pembentukan.
Huhu




 Disebabkan aku yang "terlebih" kreatif ni maka berbagai saiz dihasilkan.
Membebel Kak Long bila tengok cek mek saiz gergasi yang aku buat.
Kena kecikkan sikit baru comel kata dia.




Kemudian, proses gorengan bermula.
Goreng sehingga masak. 
Masa ni aku dah tak sabar nak rasa hasil "kerja tangan" aku.



Tak sempat susun elok-elok dah semua berebut nak makan.
Sempat ambik gambar ni je.
Alamak, nape bentuk dia berubah??
Sebab ubi tadi kan lebih, so dia jadi lembik sikit.
Kalau nak bentuk cantik kena lebihkan tepung.

Tapi rasa dia memang superb!!
Aku buat kurang manis, ermm sedap sungguh.
Ini betul2 masuk bakul angkat sendiri.
Tapi kenyataan,,sungguh aku tak tipu.
Biasa resepi aku buat hancur, kali ni menjadi.
Sukanyaaaa!!!!! 
Pandai tak iols?? Haha 

2 comments:

aif said...

wow..bestnye! tau dah papee mesti takkan buat bentuk2 teeny tiny things nih..hahaha.

Unknown said...

hahaha teeny tiny things....miss u ngohs...