click for fun!!

Tuesday, August 9, 2011

dadih strawberry pojaan...:)

kelmarin aura rajin telah menjelma di dalam diri aku..aku menuju ke pasaraya terkemuka di daerah Jerantut,,iaitu pasaraya TF(orang negeri lain tak kenal ni!) untuk membeli barang dapur sikit. niat di hati untuk membuat dadih perasa strawberry yang pernah aku buat tahun lepas untuk jamuan akhir tahun di SMK Damak bersama kanak-kanak tingkatan 1 Ikhlas.

aku masih ingat bahan-bahannya yang ringkas:

Anda hanya memerlukan 1 paket Dadih segera, 1 tin krimer sejat , 100g gula dan air putih 3 liter
 CARA MEMBUATNYA:
1. Didihkan 3 liter air putih bersama 1 tin krimer sejat dan 100g gula.
2. Setelah mendidih tutup api.
3. Masukkan serbuk dadih tue,,dan kacau selama 5 minit.
4. Masukkan gula buah-buahan (yg ada bersama dlm paket dadih segera) dan kacau.
5. Masukkan ke dalam acuan ataupun cawan kecik..ikut suka korang laaa...(aku masukkan dlm mangkuk kecik sebab cawan kecik ada 2 je,,mangkuk kecik ada banyak sb aku suka makan taufu fa..;)



Banyak pilihan perisa,,antara favorite aku ialah strawberry, jagung dan  coklat..
Pilihan aku ialah strawberry..
Buka puasa dengan bendalah ni kelmarin...sebab banyak sangat stok, aku suruh Rahim bagi kat jiran budak2 bujang umah sebelah..:)

2 comments:

budakbarublaja said...

TAK ACI PAKAI DADIH SEGERA....

Unknown said...

hueheeheh aci aci buka pintu..:)